Васил Терзиев представи план за изграждане на 9 многоетажни паркинга чрез публично-частно партньорство

15 Декември, 2025 14:20 1 188 25

  • васил терзиев-
  • паркинг-
  • паркиране-
  • строеж-
  • софия-
  • младост

Над 2 000 нови паркоместа в квартали с най-висок недостиг в рамките на година и половина

Васил Терзиев представи план за изграждане на 9 многоетажни паркинга чрез публично-частно партньорство - 1
Снимка: Столична община

Столична община представи план за изграждане на първите девет многоетажни квартални паркинга в София, които ще бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство. Проектът е първият конкретен, подготвен за реализация етап от по-широката реформа на паркирането в града и предвижда осигуряването на над 2 000 нови паркоместа в райони с най-сериозен недостиг, уточниха от общината.

Паркингите са разпределени в седем района на града: район „Овча купел“ с три паркинга и общо около 712 паркоместа, район „Илинден“ с един паркинг с капацитет 394 места, район „Сердика“ с един паркинг с около 290 места, район „Младост“ с един паркинг с приблизително 245 места, район „Подуяне“ с един паркинг с около 230 места, район „Надежда“ с един паркинг с приблизително 113 места, както и район „Красно село“ с един по-малък паркинг с около 70 места.

“Днес представяме първата от много стъпки в посока създаване на места за паркиране за гражданите на София. За нас беше важно този процес да не се случва като поредица от хаотични инициативи - един паркинг тук, един паркинг там, а като систематичен подход, който да ни позволи в следващите години да реализираме повече паркинги по устойчив модел”, заяви столичният кмет Терзиев.

Ето и презентацията на Плана на Столична община за изграждане на 9 многоетажни паркинга през 2026 г.

Представените имоти са общинска собственост и са преминали пълна техническа и устройствена оценка, която позволява реализация на проектите в рамките на 12 до 18 месеца. Планът е резултат от мащабен анализ на 269 потенциални общински терена в различни части на София, извършен с цел да бъдат идентифицирани обекти с реален потенциал за бързо и ефективно изграждане на многоетажни паркинги.

Когато колите станат повече от пространството

Към момента в София ежедневно се движат над 1,1 млн. автомобила, като приблизително 762 автомобила се падат на 1000 жители – ниво на моторизация, което поставя града сред най-натоварените в Европа. По данни за 2024 г. регистрираните моторни превозни средства със софийска регистрация са около 800 000, като към тях следва да се добави и значителен брой автомобили с регистрация в други области, които ежедневно влизат, движат се и паркират в града. Реалното натоварване се оценява на приблизително още 200 000 приходящи автомобила.

Само за да бъдат подредени около 1 млн. автомобила в паркоместа, София би имала нужда от минимум 12,5 млн. кв.м площ, при консервативно изчисление от 12,5 кв.м на автомобил. Това означава приблизително 10 млн. кв.м за регистрираните в града автомобили и още 2,5 млн. кв.м за приходящия трафик – площ, еквивалентна на около 1 750 футболни игрища. Очевидно е, че подобен обем не може да бъде поет от уличното и междублоковото пространство, без това да води до системно паркиране върху тротоари, навлизане в зелени площи, блокиране на вътрешноквартални улици и повишени рискове за пешеходци, включително деца и възрастни хора.

“Част от тези паркинги са разположени в близост до метростанции и основни транспортни коридори, което позволява те да функционират и като буферни паркинги – хората да оставят автомобилите си и да продължат с градски транспорт. В други квартали, като Овча купел, решението адресира високата плътност на жилищното застрояване и реалния недостиг на пространство за паркиране”, сподели заместник-кметът в направление “Транспорт и градска мобилност” Виктор Чаушев.

Реформа на паркирането като отговор на натрупания дефицит

На този фон Столичният общински съвет прие на 13 ноември най-мащабната реформа в паркирането за последните 20 години – първата цялостна актуализация на модела от 2005 г. насам. Реформата отговаря на натрупания с години дисбаланс между нарастващия брой автомобили и ограниченото публично пространство, като съчетава разширяване на синята и зелената зона в най-натоварените части на града с актуализация на цените на платеното паркиране – първата от 2012 г. насам, която е съобразена с реалните разходи за поддръжка на градската среда и с европейските стандарти. Предвиденото влизане в сила на реформата от 5 януари 2026 г. обаче е временно отложено, тъй като измененията са обжалвани и към момента не могат да бъдат прилагани до окончателното произнасяне на съда по тяхната законосъобразност. Независимо от това, приетият модел очертава ясна посока за преминаване от фрагментарни решения към дългосрочна политика за градска мобилност и качествена градска среда.

Съществена промяна е, че за първи път 100% от приходите от абонаментите на живущите се връщат в кварталите, в които се генерират, и могат да бъдат използвани единствено за местни инвестиции – улици, тротоари, осветление, междублокови пространства и паркинг инфраструктура. Именно в този контекст изграждането на многоетажни квартални паркинги е заложено като неразделна част от реформата. Регулациите ограничават хаотичното паркиране, а инвестициите в паркинги създават капацитет и алтернатива за дългосрочно паркиране. Комбинацията между двете позволява натискът върху уличното пространство да бъде трайно намален и подготвя прехода към представянето на конкретните обекти от първия етап.

Как бяха избрани терените за първия етап

Подборът на деветте имота е извършен след подробен предварителен анализ, а не чрез произволно посочване на свободни терени. В рамките на процеса са разгледани 269 потенциални общински имота, като за първия етап са идентифицирани тези, които едновременно отговарят на няколко ключови изисквания: статут на общинска собственост, допустимост на застрояване съгласно действащия Общ устройствен план, липса на непреодолими ограничения, свързани с подземна инфраструктура или археология, минимален размер от приблизително 3 000 кв.м и възможност за реализиране на строителство без сложни и забавящи процедури.

Подходът цели приоритизиране на обекти с потенциал за реализация в кратък срок (между 12 и 18 месеца), като по този начин паркингите се третират като самостоятелна градска инфраструктура, която изисква целенасочено планиране, а не като вторичен елемент към други проекти.

Защо публично-частно партньорство

Моделът на публично-частно партньорство е избран след работа на специално създадена работна група към Столичния общински съвет, която анализира всички приложими правни механизми за изграждане и експлоатация на многоетажни паркинги. Анализът показа, че Столична община не разполага с бюджетен капацитет да реализира в кратък срок мащабна програма за паркинги само с публични средства, без това да измести други приоритетни проекти като детски градини, улици, ВиК и социална инфраструктура.

“Работната група не тръгна от предварително избран модел. Бяха анализирани всички приложими правни механизми – от учредяване на право на строеж и смесени търговски дружества до концесия за строителство – и за всеки от тях бяха оценени възможностите за контрол, защитата на общинската собственост и разпределението на риска. Анализът ясно показа, че при обекти от такъв мащаб концесията е най-подходящият инструмент”, каза Бойко Димитров - председател на работната група и общински съветник от групата на ПП-ДБ в Столичния общински съвет.

Концесията за строителство по Закона за концесиите е идентифицирана като най-подходящия механизъм, тъй като позволява привличане на частен капитал без продажба на общински активи, гарантира дългосрочен контрол върху условията на експлоатация и осигурява придобиване на собствеността върху изградените паркинги от общината след изтичане на срока. Инвестиционният риск се поема от частния партньор, а условията за достъп, цени и поддръжка се договарят предварително и се контролират от общината.

Следващи стъпки

Работната група предлага деветте имота да бъдат включени в Плана за действие за общинските концесии, като докладът предстои да бъде разгледан и гласуван от Столичния общински съвет на 18 декември. След това ще бъдат извършени подготвителните действия по Закона за концесиите и ще бъдат внесени отделни доклади за откриване на концесионни процедури за всеки от обектите. Всички следващи етапи са изцяло регламентирани в закона и подлежат на контрол от Столичния общински съвет.

Проектът Столична община е част от системния подход за решаване на проблема с паркирането, насочен към дългосрочно подобряване на качеството на живот в кварталите и към създаване на по-подредена, безопасна и достъпна градска среда.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 10 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    9 8 Отговор
    Направи ги подземни бре, Васко. Поне да има къде да се крият софиянци като почнат да падат фишеците.
  • 2 палячо

    13 2 Отговор
    боклука е по спешен от платените ти паркоместа

    Коментиран от #8

  • 3 шопо с търнокопо

    17 1 Отговор
    Продължавайте да строите, направихте град-държава без да мислите в тая котловина има ли въздух за толкова народ, има ли вода, има ли пречиствателна станция ...
  • 4 Варненец

    8 2 Отговор
    Искаме и във Варна такива многоетажни паркинги! Има крещяща нужда от парко места, дори и платени

    Коментиран от #9

  • 5 Трол

    10 0 Отговор
    Ще има също така и плавателен канал, който да облекчи трафика на София с корабчета и лодки.
  • 6 хаха

    10 0 Отговор
    Добре. А защо не отложат разширяването на зоните до направата на паркинги? И да е при 70 места в Красно село да направят зона точно една малка уличка до паркинга. Защото истината е, че в кварталите, ако се спазват правилата, има по 50-60 паркоместа на 100-200 апартамента, а някъде, където има големи зелени площи или по-нагъсто блокове, и по 20-30 паркоместа. И това не е вина на хората. Общината не е инвестирала грам в паркинги и дава разрешителни за строежи, което намалява пространството за паркиране. Какво ще реши забрана да се паркира? Народът ще се изнесе да паркира в Банкя и Бояна?
  • 7 Ми, Оставка!

    11 0 Отговор
    Публично частно????
    Оставка и никакво вдигане на Данък сграда с 40% на основни жилища.
    Да вдигаш данък сграда на стари и основни жилища, и то в презастроени квартали.
    Тези жилища губят пазарна стойност, реално за непродаваеми.
    В много държави на Запад с остаряване на сградите данък сграда драстично пада.
    При презастрояване и отнемане на изложения Общините плащат обезщетения на собствениците.
    По една седмица контейнерите не се извозват. Къде са камионите?
  • 8 хаха

    4 2 Отговор

    До коментар #2 от "палячо":

    Не така.... 100 000 нови места в зона по 400лв на година са 40 000 000 приход. Защо да се откаже от тия пари? Откъде да се лапка? Хората кучета ги яли.
  • 9 Гечко

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "Варненец":

    Ще има и там,те пе.алите се множът. Първо в София,после и в страната! Пред Хоризонт ще е най-голям
  • 10 Георги

    5 1 Отговор
    това е някакъв недъгав опит за замазване на поредната глупост сътворена от ДСил и изместване на погледа на столичани от заринатите с боклук блокове. Трябваше да си даде по-голям срок, че сега като не успее до края на мандата това ще бъде използвано от конкурентите.
  • 11 Българин

    1 7 Отговор
    Просто данък МПС до 100 кс, трябва да започва от 2400 евро за година и да се удвоява за всеки 100 кс отгоре.

    Коментиран от #17

  • 12 2020

    6 1 Отговор
    Освен празни приказки - Ухото да посочи конкретни поземлени имоти с идентификаторни номера, на които се предвижда изграждане на паркинги. ( да ама такива нито са предвидени, нито ги има). Само с обещания не става. Като знам какво мазало стана с Патриарха.......
  • 13 днес

    7 0 Отговор
    Тези презентации са като онази недъгава презентация за подходите към Витоша - картинки и дрънкане. А Витоша е недостъпна - спрени са лифтовете, нови не се предвиждат, колите се спират и ще се ходи с тритинетки....
  • 14 Парно Сметки

    2 0 Отговор
    Най-голямата топлофикация в страната - тази в София, започва от 15 декември да разпраща сметките за парно за ноември. И тъй като няма как да направи изчисленията с отменена от съда формула, "Топлофикация София" е решила за този ноември да начисли същите суми, които са били определени през ноември миналата година. Софиянци ще плащат парно за ноември по сметките от миналата година, независимо, че този ноември беше по-топъл от миналия. Заради липсата на формула, прогнозни сметки ще плащат и хилядите абонати на "Топлофикация София" с монтирани топломери, разпределители и водомери с дистанционно отчитане и които до момента плащаха според реалното си потребление.
    Нали пропагандата за Дистанционни уреди: топломери и водомери, струващи 600 лв. на всеки 10 години беше, ЧЕ ЩЕ ПРЕКЪСНАТ ПРОГНОЗНИТЕ СМЕТКИ. Защо години наред при нулево потребление, начисляват прогнозни сметки, защо?
    И трябвало да подаваш Заявления със 2-ма свидетели в сградата, че няма да ползваш парно.
  • 15 Ватманяк

    3 1 Отговор
    Ще бъдат реализирани при втория или следващия мандат на Неможачаа. Т. е никога. Преди това може да влезе и в затвора, или пони в следствения арест заради боклука, с който сее зарази и плъхове.
  • 16 Иван Вазов

    3 2 Отговор
    Оставка НЕКАДЪРНИК! Ще ми прави "публично-частно партньотство" с нашите пари!
  • 17 Иван Вазов

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "Българин":

    Не, 2400 евро на година данък МПС са смешно малко. Предлагам по 30 000 евро данък МПС и да си накриви капата!
    Не по-малко!
    И спиране на всички пенсии в София. Да се превеждат на софийската община. все ще има повече полза.
  • 18 Верно е

    1 0 Отговор
    Че сме с 20-30г ,назад.....сетили се, ама е ок. Но

    Коментиран от #23

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Симеон Хасан Банкянски

    4 0 Отговор
    2 000 нови паркоместа - това са около 4 жилищни блока в София!
  • 21 Цвете

    1 3 Отговор
    БРАВО КМЕТЕ. ЛИЧИ, ЧЕ ДЕЙСТВАШ, А НЕ САМО ИЗЛИШНА ПОКАЗНОСТ.СОФИЯНЦИ ТЕ ПОДКРЕПЯМЕ НА 100 % .🇧🇬👍💯❤️🫶🌹
  • 22 Цвете

    1 3 Отговор
    БРАВО КМЕТЕ. ЛИЧИ, ЧЕ ДЕЙСТВАШ, А НЕ САМО ИЗЛИШНА ПОКАЗНОСТ.СОФИЯНЦИ ТЕ ПОДКРЕПЯМЕ НА 100 % .🇧🇬👍💯❤️🫶🌹
  • 23 Сами сте си виновни

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "Верно е":

    Изостанали сте, щото 5 пъти гласувахте за ГЕРБ.
  • 24 Евроджендър

    2 0 Отговор
    А паркингите защо не са общински и направени с парите които 15 години плащам за зона?
  • 25 По-добре

    1 0 Отговор
    Да изчезне по план !
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове